Je lepší freelancer nebo marketingová agentura?

Pokud nejste v byznysu úplní nováčci – jakože většina z vás není – tak jste jistě zaznamenali strmý nárůst různých marketingových agentur a dalších freelancerů. Ruky na srdce, já jsem tohoto trendu taky součástí…Vnímám, že na trhu je tedy – obrazně řečeno – celkem bordel a já se v tom pokusím udělat pořádek. Jinými slovy vám vysvětlím, jaký je rozdíl mezi freelancery, marketingovými agentury a mnou, abyste se mohli racionálně rozhodnout, do koho investujete své prostředky raději.

Kdo je to freelancer

V byznysu je freelancer zažitý pojem, ale ze školních lavic ho můžete znát také pod pojmem živnostník. Typicky freelanceři podnikají jako OSVČ, ale ne vždy. Jsou případy, kdy zkrátka dává smysl založit si vlastní sróčko. V takovém případě stále freelancer není agentura, protože je sám a taky sám za sebe vystupuje.

Jak říká sám ChatGPT, freelancer by měl být nezávislý profesionál. Abyste mohli být opravdovým profesionálem, tak se musíte soustředit na jednu jedinou oblast a to pořádně a do hloubky – spousta freelancerů to však bohužel nedělá. Jsou to vlastně takový hodinový manželé. Problém je, že jsou v silně konkurenčním oboru, a tak v konečném důsledku dobrovolně – často však neúmyslně – snižují svoji cenu na trhu.

Služby, které freelanceři nejčastěji poskytují

Freelancerů i služeb je opravdu hodně, ale mezi takové ty hojně zastoupené patří zejména:

  • Webdesign
  • Grafický design
  • Obsahový marketing
  • Konzultace/Koučink/Mentoring

Opravdové výhody spolupráce s freelancerem

Rychlost a flexibilita: Freelanceři nejsou zaměstnanci, a tak si veškeré své aktivity plánují nezávislé na nějaké autoritě – nesou sami za sebe 100% zodpovědnost. To je brutální výhoda, protože jsou po většinu času schopni rychle reagovat na potřeby svých klientů – typicky se jedná o jakékoliv náhlé změny. Někteří z nich (včetně mě) pracují i o víkendu, což je oproti agenturám silná nefér výhoda.

Individuální přístup: Většina freelancerů pracují opravdu sami – pouze zlomek v menších týmech. Je tedy logické, že komunikace s nimi bude na několikanásobně lepší úrovni než s agenturou, u kterých se hlavní “mluvčí” často mění.

Nižší ceny: Nízká cena je velmi obecný a vlastně prázdný pojem, protože vždy záleží na konkrétním projektu a dalších faktorech. Obecně ale můžu říct, že freelanceři mají nižší ceny než agentury a to ne proto, že by byli horší – oni jsou často lepší – ale proto, že zkrátka mají nižší režijní náklady.

Nevýhody spolupráce s freelancerem

Omezený čas a zdroje: Jelikož má freelancer z podstaty věci omezený čas i zdroje, tak v případě, že je potřeba náhle využít rozsáhlejší týmové spolupráce či výrazně rychleji projekt dokončit, narazíte. Budete muset počkat nebo zainvestovat prostředky, čas i energii do marketingové agentury. V obou případech vás to nevyjde levně.

Nedostupnost: Tento bod je trošku v rozporu s flexibilitou popsanou výše, ale hned vysvětlím, jak to myslím. Spousta freelancerů v kreativních oborech jsou například maminky na mateřské a asi vás nepřekvapí, když řeknu, že berou každou zakázku, která se jim dostane do rukou – nic proti tomu, dává to smysl. To ale vede k tomu, že jim narůstá objem jejich to-do listu a často nestíhají. Cenu se zvýšít bojí…

Kdy je freelancer vhodný

Při srovnání výhod a nevýhod je freelancer vhodný za následujících podmínek:

  • Hledáte někoho na jednorázový projekt/krátkodobé úkoly.
  • Máte nízký rozpočet.
  • Vyžadujete individuální přístup -> hledáte někoho, komu můžete důvěřovat a s kým se nemusíte bát mluvit o citlivých tématech či sepisovat smlouvy pro každou blbost.
  • Potřebujete brutální flexibilitu -> Dopředu očekáváte, že v průběhu spolupráce se bude vyskytovat spousta náhlých změn nebo/a zároveň potřebujete komunikovat i mimo pracovní dobu, tedy večer a o víkendech.

Kdy freelancer není vhodný

I přes nespočet výhody freelancera nemusí být spolupráce s ním vždy ideální volbou. Kdy tedy zvolit jiný přístup?

  • Pokud váš projekt vyžaduje spolupráci mnoha specialistů, freelancer by mohl dokončení projektu jen brzdit. Agentura má zpravidla několikačlenný tým a dokáže tak projekt realizovat rychleji.
  • Pokud na vás tlačí čas a vy potřebujete rozsáhlý projekt dokončit opravdu rychle, tak právě díky několikačlennému týmu může být marketingová agentura lepší volbou.

Marketingové agentury ze všech úhlů pohledu

Každý z vás asi ví, že marketingovka je firma, která poskytuje služby právě v oblasti marketingu. Marketingové agentury se narozdíl od freelancerů nemusí úzce soustředit pouze na jednu jedinou službu – právě naopak. Často mají k dispozici široké portfolio služeb, které poskytují na opravdu profesionální úrovni, což ve srovnání s freelancerem může být obří výhodou.

Existují však i agentury, které se na trhu profilují velmi úzce (poskytují velmi málo služeb – často jen 1-2) a to z důvodu již zmíněného vysoce konkurenčního prostředí. Úzké zaměření na určitou službu jim umožňuje poskytovat opravdu profesionální a kvalitní služby a zároveň se výrazně odlišit od konkurence, čímž přitáhnou více pozornosti – kde je pozornost, tam jsou peníze.

O marketingových agenturách bych mohl napsat klidně celý ebook, a proto se zaměřím pouze na oblast, která je v souladu s cílem tohoto článku – popíšu vám hlavní rozdíly mezi síťovými a nezávislými agenturami a ukážu vám, proč by vás to mělo vůbec zajímat.

Rozdíly mezi síťovými a nezávislými marketingovými agenturami

Síťové marketingové agentury

Síťové agentury jsou většinou součástí velkých obchodních skupin, často mezinárodních. Díky tomu mají přístup k rozsáhlým zdrojům – k lidskému i finančnímu kapitálu – což jim umožňuje prohlubovat svou expertízu a investovat do nejlepších lidí i technologií. Zároveň dokážou docela efektivně zvyšovat svůj podíl na trhu a to zejména díky nakupování menších hráčů.

Mezi jejich hlavní výhody patří již zmíněné rozsáhlé zdroje ve smyslu finančního i lidského kapitálu a široká škála služeb – teoreticky by se nemělo tedy stát, že pro ně něco bude nemožné. Proč? Pokud něco náhodou neumí nebo zatím neposkytují, prostě si koupí rovnou celou firmu, která ano.

Nejsou dokonalí, mají i nevýhody. Z logiky věci budou mít i dost vyšší ceny než freelancer. Rychlost může být taky problém, protože typicky čím větší společnost máte, tím více je (většinou) byrokracie a složitějších procesů, což freelancer v podstatě neřeší.

Nezávislé marketingové agentury

Nezávislé agentury na rozdíl od síťovek nemají někoho nad nimi – žádnou mateřskou společnost. Vystupují sami za sebe. Mezi nejznámější v Česku patří například Boomerang.

Výhody a nevýhody nezávislých marketingových agentur
Výhody a nevýhody nezávislých marketingových agentur podle ChatGPT

Podle ChatGPT mají následující nevýhody – je to ale pravda? Osobně se spíš přikláním k názoru, že záleží na spoustě faktorech a tohle je dost velké zobecnění – jsou nezávislé agentury, které mají menší klienty, ale jsou i takové, které mají klienty mezinárodní. Cena je taky různá. Myslím si, že v principu se od síťovek tolik neliší – poskytují skvělé a komplexní služby s výsledky a to je konec konců to, co vás pravděpodobně nejvíce zajímá.

Proč je Kamil Vítek lepší než marketingovky a ostatní freelanceři

To, co o sobě řeknu já sám, je reklama. Ale to, co o mně říkají klienti, je pravda. Čí přesně byl tohle citát? Myslím, že Ogilvyho, ale to je teď jedno. Radši se mrkněte sami.

ukázka referencí Kamila Vítka
ukázka referencí Kamila Vítka

Jsem úzce zaměřený na jednu službu a to do hloubky

Tvořím weby orientované na prodej digitálních produktů nebo technologií. To je moje první charakteristika – jsem freelancer zaměřený na specifickou činnost – tvorba webů – a zároveň se profiluji více úzce – na konkrétní cílovou skupinu a řešení specifických problémů v mém oboru.

Jinými slovy můžete mít jistotu, že například pro automatizaci prodeje ebooků, odesílání newsletterů, nastavování emailingu, prodeje kurzů apod. jsem mnohem lepší a logičtější volbou než webař, který pracuje na projektech pro kadeřnice či restaurace.

Další konkurenční výhody Kamila Vítka

Individuální přístup jsem posunul na vyšší úroveň – na prvotřídní komunikaci. To znamená, že s každým klientem proaktivně buduji vztah a snažím se dosáhnout vzájemné důvěry a dlouhodobého partnerství, což mi zároveň umožňuje rychle řešit neočekávané a často nepříjemné problémy. Se všemi klienty si volám minimálně jednou týdně – klidně večer nebo o víkendu. Komunikuji pouze na platformách jako je Slack, protože emailové záplavy většina z nás opravdu nenávidí.

🌐 VŠECHNY KONKURENČNÍ VÝHODY KAMILA VÍTKA 🌐

Jsem freelancer s výhody marketingových agentur

Jak už víte, prvotřídní a strategický přístup, prémiová komunikace a další výhody freelancera jsou u mě standardem. V čem ale opravdu vynikám, respektive co mám na mysli, když říkám, že mám výhody marketingových agentur?

Nemám sice k dispozici široké portfolio služeb, jelikož se soutředím na specifické problémy v oblasti tvoření webů, ale v porovnání s ostatními freelancery mám rozsáhlejší zdroje ve formě lidského kapitálu. Vedu externí tým specialistů složený z fotografa a dalších tvůrců webů/grafiků. To mi při práci umožňuje efektivně řídit průběh práce na projektu, čímž dosahujeme vyšší efektivity než ostatní webaři a zároveň mnohem lepší komunikace vůči klientům – mám na ně logicky čas, což paradoxně spousta lidí nebere jako prioritu…a jako bonus používám systém Notion, odkud nad celým projektem má klient dohled.

Ceny u mě bariérou taky rozhodně nejsou. Nejsem vyloženě levný, protože znám svou hodnotu. Nicméně nejsem ani drahý. Jsem ve zlatém středu a mohli byste mě vnímat jako výhodnou investici v poměru cena/výkon.

Portrét Kamila Vítka v areálu Domeq

Kdo jsem – moje minulost

Nejsem v oboru nejdéle, jsem na trhu relativně chvíli. Své první klienty jsem měl v létě roku 2023 – byli to dva realitní makléři, pro které jsem tvořil jednoduché prodejní stránky. Byl to propadák z hlediska výsledku, ale úspěch z hlediska získaných zkušeností.

V listopadu roku 2023 jsem tvořil web pro MUDr. Martina Knoze, Ph.D., prostřednictvím kterého jsem mu pomáhal prezentovat nejen  jeho osobu, ale taky v Česku nový způsob léčby lymfedému, které přivezl z Taiwanu. S cca devíti měsíčním odstupem nejsem s vizuálem vůbec spokojený, ale výsledky jsou více než pozitivní – pacienti chodí v hojných počtech a to jen díky organické návštěvnosti.

V současné době volnočasově pomáhám neziskovému projektu Safezóna a to zejména formou konzultací a formou úprav základního SEO a drobných technických výpomocí.

Dále dokončuji projekt pro finančního poradce Davida Kučeru.

Do koho teda investovat?

Záleží. Z mého pohledu dává největší smysl si alespoň na pár minut sednout a zamyslet se nad všemi výhodami, nevýhodami a informacemi, které jsem vám dnes předal a zasadit si je do kontextu vašeho života a byznysu. Pokud nejste v byznysu krátce, odpověď najdete – nebo najdete další otázky, což je možná ještě lepší 🙂 

Ve všech případech by však z mého pohledu byla škoda nevyužít online hodinové konzultace se mnou a to zdarma. Můžeme se poznat, pobavit se o vás a vašem projektu a třeba najdeme nějaký průsečík – nebo taky ne a to je v pořádku. Alespoň zjistíte, co nechcete, což vás lépe nasměruje.

Ať se daří,

Kamil

Další hodnotné články